Workout summery -week 1
Gilla inlägget om ni vill se flera träningsuppdateribgar här på bloggen tjejer ..!
 
Sitter på tåget på väg till gymmet i skrivande stund. Jag skulle egentligen skrivit detta inlägg igår men vi hade fullt upp hela dagen tyvärr. Hur som helst, nu har jag 7 träningspass i bagaget (och 2 vilodagar) och tänkte summera lite. Jag har dock bara varit på min periodiska fasta i 2 dagar så den berättar jag mer om längre fram (men kan ju säga att det varit litw svårt faktiskt när barnen går upp så tidigt haha). Men här kommer sammanfattning av vecka 1: 
Träning:
Det har vart mycket fokus på att förbränna kalorier och träna mage och rygg för min del. Tre täta graviditeter har verkligen satt sina spår. Jag kör minst 25-30 min på bandet och minst 100 situps. Avslutade vecka ett med att springa och cykla i 50 min - de var grymt! 
Mående: 
Jag sover inte lika bra som jag hade önskat för att få ut full effekt av träningen. Barnen vaknar väldigt ofta och Adam har börjat små amma ubder natten igen vilket gör mig helt slut. Men under dagen märker jag faktiskt att jag är betydligt piggare. Även månarna (efter första 2 timmarna iaf).
Kost: 
Detta har nog varit den svåraste delen för mig. Min chips abstinens gick över ganska fort (mina hallucinationer efter doritos asså 😂). Men jag gillar inte att äta enformigt och behöver lite kolhydrater till mina måltider. Så jag kör lite fullkornbullgur till lunch alltid och sedan protein och sallad till middag. Tar en kvarg som snacks efter middagen så ja får en mättnads känsla för kycklingsallad mättar ej mig. Försöker också äta varierat, tonfisksallad, kycklingsallad, olika soppor, fyllda paprikor osv. Till frukost blir det omelett och knäckemacka om inte jag kör lunch direkt. Kan fota mina måltider pr dag om ni vill? Behöver bara få lite rutin. 
Mål med vecka 2:
Hela denna vecka (fram till fredag) tänkte jag satsa på bara cardio - cykla och springa sammanlagt 50 min och bränna minst 450 kalorier. Det kanske verkar lite men för mig som dessutom får mycket vardags motion pga barnen så är det precis det jag behöver. Räknar att jag bränner ca lika mkt av allt spring efter barnen och promenader ute. 
Huuuur går de för er? Ser att många börjat och älskar alla era kommentarer! Dela gärna med er så känna de som att vi gör detta tillsammans! 

#1 - Niqabisten

Salam aleikum jag undrar om du kollat upp om dina magmuskler läkt ihop efter graviditeten ? Detta kan du göra enkel på dig själv för kolla om du har delade magmuskler . Om de delade är det livsfarligt göra situps då du gör mer skada än nytta. För du måste i så fall göra andra mac övningar för just det tex plankan etc för att först stärka dina muskler på rätt sätt. Sen måste mag fettet bort innan man gör situps annars får du inga resultat ( jag vet inte hur din mage ser ut så klart bara vad personliga tränare säger) göra situps på mage som har fett gör ingen nytta så då måste du deffa kroppen med låg kaloriintag etc för få bort fettet först. Och om du vill bygga muskler senare så ta in proteiner i form av smoothies etc.. 😊

Svar: walekom assalam habibah. Klart man kan bygga muskler i magen fastän man har lite fett ovanpå, jag tränar ju liksom båda. Visst kommer det inte synas förrns fettet ovanpå är borta men gör jag processen samtidigt så är det ju bättre, iaf för min del ;) Finns många olika sätt att träna på och olika tränare föreslår olika metoder. jag följer mina bröders och makens råd som har varit idrottare i över 10 år :)
Det här med att kolla upp magmusklerna måste jag nog göra. skulle gjort det i veckan men missat det, men de kanske hade känts om nått va knas?
rgc.nu

#2 - Anonym

Det med delade magmuskler har jag oxå hört av min gravida vän. Hon sa situps hjälper inte om magmusklerna är delade då gäller det att träna andra magövningar som gör först att mellanrummet försvinner sedan kör man på med situps.

Åh ja blir pep på börja är själv inskriven sen oktober och ff bara gått 3 gånger. Jag saknar energin och kicken av träningen de e de💪🏽

Svar: Ska kolla upp hos bm imorgon men har känt efter lite nu och verkar ok inshaa Allah!

Jaaa de är bara att bestämma sig, kanske att ba köra en gång i veckan eller två, släpa sig till gymmet och få det gjort. Lite som att ta av ett plåster, jag hejar på dig! ❤️
rgc.nu

#3 - Anonym

Sök på delade magmuskler och se på bilderna på Google

Svar: Kollade upp, verkar ej ha det men ska dubbelkolla hos BM ❤️
rgc.nu

#4 - Helen

Älskar att du börjat skriva inlägg om träning och kost. Det är lätt att man glömmer sin hälsa i samband med all vardags stress. Har själv börjat träna efter 8 år av lathet. Är så peppad och glad att min favorit bloggare (du såklart ) också börjat. Heja oss ❤

Svar: Åh va du är fin! Du motiverade mig ännu mer med din kommentar ska du veta ❤️ man får vara lat, till slut kommer man till insikt med att kroppen tar bara stryk ju äldre man blir och ju mindre man tar hand om den. Litet så försöker jag tänka. Jag vet att tre graviditeter påverkat min kropp mer än bara viktmässigt och vet att ju äldre jqg blir desto mer kommer jag märka av det.
Må gud hålla oss friska och hjälpa oss alla ❤️
rgc.nu

#5 - Fatimah

Jag håller med de andra kommentatorerna, kolla upp dina magmuskler ASAP! Varken situps eller plankan är bra för delade magmuskler, de leder bara till att de glider ännu mer isär. Jag skulle rekommendera dig att träffa en fysioterapeut som undersöker din mage och rygg och ger dig skräddarsydda post-partum-övningar som du sedan kan göra på gymmet och kombinera med konditionsträning. Jag har själv varit hos en sjukgymnast efter graviditeten och kan verkligen rekommendera det! I Stockholm finns det flera fysios som är inriktade på gravida och förlösta kvinnor (mamma-fysio) så det finns säkert någon som hinner träffa dig inom en snar framtid. Det finns en app som heter MammaMage som tränar upp magmusklerna lugnt och försiktig och trappar upp intensiteten gradvis. Den kostar typ 30 kr men är värd varenda krona. Det finns också en app som heter Tät som hjälper till med knipövningar, den fick jag också rekommenderad av min fysio. Men snälla snälla sluta med situpsen till dess för de gör mer skada än nytta, särskilt efter tre graviditeter. Jag kan fota mina övningar som min sjukgymnast gav mig och skicka på insta-DM, alla kroppar är såklart olika men så du får ett hum om vad för övningar som kan hjälpa sådana som oss haha! Vad kul att höra att det går bra för dig Mashallah, ett stort lycka till! ❤️

Svar: ❤️❤️❤️ jag håller uppdaterade efter bm besöket inshaa Allah. Så fin du är som erbjuder habibati
rgc.nu

#6 - Niqabisten

Det med delade magmuskler så lägger du dig ner med Böjda ben sen gör du som en sit up och under tiden trycker du in dina fingrar på bredden liten bit ovanför magen . Om magen är delad kommer du få in flera fingrar i "hålet " du ska inte kunna få in än mer en eller två om den INTE är delad men är den delad kan du få in mellan 3 till 5 fingrar..

Svar: Vilket hål? De ovanför naveln eller?
rgc.nu

#7 - Niqabisten

Ja alltså när du är halv böjd upp så känner du ett hål typ 2 cm ovanför naveln . Kolla hur många fingrar du kan sticka in där på bredden

Svar: Allahmdulilah för knappt två fingrar emellan <3
rgc.nu

#8 - Iman

You go girl! Måste säga att du är grym som kör på i den här värmen, mashAllah! Bara att köra på, när du fått in rutinen kommer du aldrig gå tillbaka att inte träna. Nu har jag semester så jag tränar inte 🙈 men kommer upp i över 10.000 steg varje dag pga rörlig 3 åring haha. Under vardagen så är mitt mål 2 gånger i veckan och 3 gånger är en bonus. Om man har realistiska mål så blir det mer hållbart.

En fråga om maten: behöver du utesluta alla kolhydrater? Kan du inte ta lite till maten? Jag kan inte utesluta kolhydrater för att potatis is life😂 Det finns bönpasta som är lite nyttigare, smakar gott också. Kul att följa dig, blev peppad själv. Ska börja snart...

Svar: Åh ja tror att till hösten kommer jag också satsa på iaf varannan dag så man känner sig pigg och stark. Heja dig, 3 gånger k veckan är verkligen inte illa!
Jag äter ju fullkornsbulgur till en måltid om dagen och sen eventuellt potatis också i soppa eller till fisk som lunch tex, för potatis är LIVET! Pasta kan ja leva utan ... i perioder hehe. Bönpasta är helt Ok de med. Men som satt en måltid emd kolhydrater om dagen är okej för min del.
Jag kör såhär för jag vill gå ner fort, de är därför jag även räknar kalorier (med lite fusk mariginal😂 pga amningen i denna hetta).
Jaa 10k steg når jag tydligen nästan varje dag dessa dagar också pga barnen och träningen haha himla bra de där med stegräknare!!
rgc.nu

#9 - P

eventuellt kan du kanske börja med HIIT, vilket är mer effektivt för fettförbränning. Man kan också lätt få in kondition med styrkepass om man gör intensivt och i intervaller (jag föredrar det över maskinerna haha)

Svar: Tack för tipset! Ska kika på de <3
rgc.nu