Att introducera vetskapen om Gud

Salam fina systrar och medmänniskor (haha vadå lite stelt)! 

Hur mår ni? Helgen swishar förbi snabbare än blixten, hos oss har den inneburit både roadtrip med lilla familjen och park/shopping häng! Fråga mig om vi har ramadan städat? ramadan handlat eller ramadan pyntat, då är svarte NEJ! Men en vecka kvar in shaa Allah, så snabba puck gäller. Har fått många frågor kring ramadan och barn, blir så glad walla men mina råd är inga proffsråd och har liksom bara formats efter selin. 
 
Men om vi ska börja mer hur jag introducerade Gud för selin så gjorde jag det genom en ramsa som Mimo lärde oss som har samma melodi som "broder Jacob" visan, om ni förstår vad jag menar. Och den heter allahu rabbi; känner ni igen den? Mimo lärde både mig och alla barnen den och efter att vi sjöng den på väg till och från föris förra året så lärde hon sig ordet Allah, som vi sen kopplade till Gud som vi sedan placerade ovanför oss, i himlen och över allt. 
 
Vi pratar om att han Ser allt, vet allt, jag använde ord som jag visste att hon förstod och kunde koppla, tex Allah älskar alla barn som lyssnar på sina föräldrar. Allah är snäll, han hjälper alla som är ledsna, eller hjälper folk med pengar (samband med att hon började bli nyfiken på pengar och plånböcker, tog jag också upp hur man ska vara generös, vilket Allah är, ordet Karim tycker hon om). Jag försöker få henne att lära känna Guds attribut som hon kan förstå sig på och är intresserad av just nu. På det sättet blir alla berättelser om Gud vardags historier som hon sen nämner själv i olika sammanhang. Men barn är barn och man måste ha mycket tålamod med detta, ibalnd är hon helt ointresserad medan jag pratar och vill sjunga massa annat och då gör vi det istället. Men vi har kvällsrutiner där hon läser önskad saga och sedan lyssnar vi på koran som hon somnar till, och hon själv säger ''mamma sätt på koran till mig''. Älskade barn, som födds med en oskyldig kärlek till sin skapare. Allahummbarik, må Allah skydda henne. 
 
Senare, kommer ett annat inlägg när vi pratat färdigt om Ramdan :) Men fyll gärna på här med era egna tips och tankar <3
#1 / / Anonym:

Jazak Allah för dina tips.
Förlåt att jag är besvärlig, men hur löser du eller andra systrar som läser din blogg treåringarnas bestämda tankar om kläder. Det tar alltid lång tid vi går ut innan vi går ut, vill ha den vill inte ha den osv osv. Jag blir tokig:):) jag vet att de är inne i denna period att bestämma. Är jag ensam om det.

Tacksam för svar

#2 / / Linn:

Wa aleikom salam!

Barak Allahu fik för tipsen! Jag älskar att få sådana här tips. Jag försöker också få in samtalen om Gud i vanliga aktiviteter som vi gör, exempelvis om vi leker med lera berättar jag att Gud skapade Adam genom att samla lera, forma det till en människa och sen blåsa liv i honom. Jag pratar mycket om att Allah älskar honom och att allting vi har är gåvor från Honom.

Jag vill tipsa om denna, tycker den är sååå fin MashaAllah. https://m.youtube.com/watch?v=0az8AEmROLg

#3 / / Elisabeth:

Angående kläderna som anonym ovan frågar om, såhär gör vi: Låt treåringen bestämma själv! Du kan föreslå något lämpligt, men duger inte det, så släpp det. Men då har jag ordnat så att alla kläder som ligger i lådan är tillåtna. Lägg undan de allra finast kläderna om du vill "spara" dem till fint. Lägg undan allt som är för stort/för smått. Köp bara kläder du vill att barnet använder. Om barnet sedan insisterar på tshirt när det är typ 5 grader bara, ta med en tröja då. När ni väl är ute och fryser så kommer barnet ju ta på sig tröjan utan bråk. Okej, ibland ser barnet lite väl färgglatt ut, men låt gå. Blir andra kläder imorgon. :)

#4 / / guriwacan:

Masha Allah, man blir inspirerad.

Svar: ❤️❤️❤️
Mrs.Coskun

#5 / / Muslima:

Jag har börjat med islam och allah från barnen föddes så det är naturligt för dom. Från de var bebisar så recitera jag de suror innan läggdags högt för skydd mot sheytan. Gör dhikr. Lyssnar på al baqara innan läggdags m.m. även säger bismilah innan äta inan gå ut och allt anat man gör.. trots mina barn är små så vet de om vem allah är och änglar jin människor och om de olika profeterna om saker som är haram och halal. .när min son var fem kunde han ca 10 suror och han kan en stor del av sura al baqara. Mina söner som är 7 och 6 vill bli shiokh när de blir stora och den enes stora förebild i livet är sheikh ahmed al ajmi. .men jag kämpar mycket med barnen och deras islam och har all tid i världen för dom då jag inte arbetar ( arbetade dock som dagmama innan med mina egna barn och andras) mitt råd till andra systrar är att från barnen föds göra små men viktiga regelbundna islamiska saker i vardagen. Och viktigt vem man väljer umgås med och vem man släpper in i sina liv och runt barnen ( endast muslimer och praktiserande såna) må allah vägleda våra barn

#6 / / ummOmar:

Må Allah välsigna och skydda våra barn och hjälpa oss att uppfostra dem med tålamod och kärlek på det sätt som gör Allah nöjd. Amin!

Har ett till tips till alla systrar, det finns två barnböcker som heter "Lilla boken om Allah" och "Lilla boken om Muhammed" som är såå bra verkligen. Rekommenderar dessa verkligen. Böckerna är lättskrivna så att även små barn kan förstå och relatera. Speciellt "Lilla boken om Allah" Finns på zozi.se <3