Todays reminder - Music part II ♥
 

Musik inom islam är ett ämne som engagerar många, muslimer såväl som icke muslimer. Provocerar många gör det också, men sanningen är att det inte bara är muslimer som förbjuder dagens musik utan även vissa inriktningar inom kristendomen och även judendomen. Men om vi ska utgå från islam bara, så är musikaliska instrument förbjuda då dem först uppkom från djävulen/shaytan, bokstavligt talat. Och dessa instrument lockade till den första stora synden som begick under begynnelsen av islam - nämligen zina/otukt. Videon ovan berättar allt detta utförligt, och om man tidigare hade en tveksamhet i hjärtat ang musik och islam kommer man efter videon få alla frågetecken besvarade! <3

#1 - Ida

Tycker verkligen att det är oerhört läskigt med dessa personer som hittar på egna lagar och listor om vad som är förbjudet och inte. Koranen är en absolut skift, en totalitär skrift och jag undrar verkligen vad som rättfärdigar människor att hitta på saker som inte står där?

Ingenstans står det om varken musik eller instrument.

Blir oerhört provocerad av detta när jag känner att jag måste försvara min religion även mot de som jag delar de med. Tack Gud så är vi alla olika.

Svar: Ärade syster jag hittar inte på någonting,utan allt jag skriver kommer från säkra källor med lärdas uttalanden, nedan har jag samlat några av dom, vill du läsa mer så kan du göra det i länken jag klistrat in längs ner av denna kommentar.
-------------------------------------------

Det finn ett par olika verser i koranen som beskriver sjungande och musik, vissa av dess verser är:

Surat al luqman  vers 6 där Allah säger:
Men det finns människor som betalar (historiaberättarna) för deras historier för att med deras hjälp utan egen kunskap locka andra att avvika från guds väg och som försöker göra narr av dem som följer den, de skall få utstå ett förödmjukande straff.

När jag läser djupare i tolkningen av denna vers så nämns det i Ibn Kethirs tefsir att Ibn Masud sade: denna vers, vid Allah refereras till sjungande.

Andra verser finns som tex:
Surat al isra vers 64:
Du kan egga så många av dem som du förmår med din lockande röst och båda upp dina hjälptrupper och ge dig i lag med dem och driva dem att samla rikedomar på orätta vägar och förmå dem att i syndiga förbindelser avla barn och ge dem löften, även om djävulens löften inte är mer än bländverk.

I tolkningen nämns det just om denna vers ( du kan egga många av dem som du förmår med din lockande röst) just detta refereras till med "underhållning och sjungande" påverka/inspirera dem med din röst.


Det nämns även i flera hadither där profeten saws förbjudit instrument och musik som tex:
Profeten saws sade: sannerligen kommer det finnas folk i min nation (ummah) som kommer tillåta zinaa(otukt), silke(för män), alkohol och musik instrument (rapporterat av al-bukhari)

Och en annan hadith där Naafi (ra) sade:
Ibn Umar hörde en flöjt spelas och han stoppade fingrarna för öronen och avvek från sin väg och han sade O Naafi kan du höra något, och Naafi svarade nej, så då tog han bort sina fingrar från öronen och sade jag var med Profeten saws och han hörde liknade instrument och han gjorde detta ( täppte för öronen).

Dessa är uttaget och översatt ur en sida jag tagit informationen ifrån, om ni vill läsa mer djupgående kan ni göra det här:

Www.islamqa.info/en/5000
Mrs.Coskun

#2 - Warda

Håller med dig Ida.

#3 - Anonym

Syster Ida, om vi går med att det ingenstans i koranen står något om musik och instrument så vill jag ställa dig en fråga som du får svara från djupet av ditt hjärta. Du behöver inte kommentera ditt svar utan kan svara inom dig själv.

Skulle du kunna sitta och lyssna på musik om profeten saws suttit i samma rum som dig? Tror du han hade gått med på det och lyssnat glatt med dig?
Eller om nu musik varit halal, skulle du satt på en låt mitt i mosken? Om du känner att det är fel att göra det i mosken så betyder det att det är fel att göra det utanför mosken också.
Likadant med vissa människor som inte lyssnar på musik under ramadan men gör det under resten av året. Är något haram under ramadan är det också förjudet innan och efter ramadan.

Koranen hänvisar till att vi ska lyssna på och lyda profeten saws. Och alla detaljer inom religionen står inte i koranen. Därför finns profetens sunna. I koranen hittar man tex inte hur, när och hur många ggr vi ska be om dagen. Men det har profeten lärt oss och det är från honom vi fått att vi ska be 5 ggr om dagen vid de specifika tidpunkterna och hur vi utför vår bön. Hans sunna är oerhört viktig och förkastar man den betyder det också att man har förkastat koranen (då det i koranen nämnts klart och tydligt att vi ska gå efter profeten och lyda han order).

Här kan du läsa mer om varför man inte enbart kan gå efter koranen:

https://islamqa.info/en/604




#4 - JP

Jag tror inte kristna helt förbjuder musik, det finns strikta kyrkor som "tar avstånd" från musik med syndigt budskap o då har skapat "Christian rock, Christian hip hop" etc. Men att helt förbjuda musik tror jag ingen gör. Psalmer och sång är ju en stor del av gudstjänster i de flesta kyrkor.
Jag tycker inte att man kan säga att dagens musik är full av synd. Jag menar man behöver ju inte lyssna på Nicki Minaj, mycket musik har faktiskt vackra budskap om kärlek, hopp etc och fyller människor med lugn, inte synd o fula tankar. Det är en lite väl snäv syn på musik som förmedlas tycker jag iaf 😊.

Svar: Jag vet inte om jag varit otydlig i mina inlägg och kommentarer eller om vissa av er verkar ha missuppfattat det hela. Islam förbjuder inte sjungandet i SIG (om den alltså har ett fint budskap och är lärorik) utan fördömer musik som dagens samt instrument och sjungande av de omoraliska slaget . Det finns dock ett instrument som är tillåtet enligt islam och det är Daff(en typ av trumma?!). Våra barn lyssnar alltså på festliga islamiska låtar och ''musik'' men som är accepterad inom islam, denna typ av ''musik'' kallas nasheed och när man pratar om förbudet av musik talar man alltså inte om nasheed utan vanlig västerländsk musik. Några exempel på ''vår musik'' : https://www.youtube.com/watch?v=6sSM5sgR0Ms&index=5&list=RDyvgFuOAmhZUhttps://www.youtube.com/watch?v=M3xjz4nxzGQhttps://www.youtube.com/watch?v=yvgFuOAmhZUFör att bara ta några lite snabbt, finns fina sätt att lyssna på islamiska låtar med fint budskap:) Borde kanske vara lite tydligare med det ..
Mrs.Coskun

#5 - S

Ida, Islam är inte enbart Koranen. Islam är Koranen OCH sunnah. Det finns mycket vi muslimer ska leva efter som inte ordagrant nämns i Koranen men Allah har fulländat vår religion med sitt sändebuds (må frid vara över honom) Sunnah. Vilken vi ska följa lika strikt som Koranen.

Den som hittar på egna lagar och listor är den som vill tillåta det som är uppenbart förbjudet. Musik är uppenbart förbjudet. Det är i princip all ulama överens om. Varje fatwa har samma slutsats i denna fråga. Så vem är du kära syster att hävda att detta inte skulle vara sant?

Rgc kan säkert länka dig hundratals källor till sitt påstående, kan du länka ett enda (trovärdigt)? En kan inte tolka islam hur en själv önskar och vill.

#6 - Anonym

95% av min bekantskapskrets är muslimer och om det är något vi är bra på allihopa så är det all slå till med bröllop, under sommaren har vi ca 30 bröllop som vi går på med 250-300 gäster och Live musik från den första gästen kommer till den sista går. Detta är både blandat med turkar och araber. Våra bröllop skulle inte vara som bröllop utan musik. Hur gör ni andra på bröllop? Dansar ni inte folkdanser?

#7 - Ida

RGC: den "underhållning" du nämner från Koranens vers - helt vansinnigt att tolka det som att det betyder musik. Vilken underhållning som helst kan få en att glömma att be och glömma Gud. Leka med barn tex, det är underhållning, är det förbjudet att leka med barn? Prata och skratta med sina medmänniskor, det är underhållning - är det också förbjudet?

Gud är allsmäktig och förlöjliga inte Gud genom att påstå att Han inte kände till ett ord som musik eller instrument, då hade Han låtit de orden stå i Koranen tydligt.

Musik ocu noter är en oerhörd viktig del i människans utvecklig. Ett barn som lär sig läsa noter för att spela på piano tex har oerhörda förmågor att ta in annan kunskap i skolan, matematik tex, läsförståelse, även religionstudier! Ett barn som lär sig spela musik är precis som ett barn som idrottar - det håller barnet sysselsatt och barnet håller sig borta från gatan, droger, sex, fester och alkohol!

Intelligens, studier och utveckling är något som Islam förespråkar så att musik skulle förbjudas som är en så viltig del i människans inlärning från födseln - är inget annat än hittepå.

Inga youtube-videos eller "lärda" kan övertyga mig om annat, då jag tror på det som står i Koranen och inte tolkningar som andra människor gjort.

Svar: Med all respekt till dig så raderar jag kommentaren med länken för den motstrider allt jag tror på ang musik och kan därför inte sprida vidare det. Jag var inne och läste och kan för livet inte tro på något som skrivs ang musik där.

Men du har helt rätt till din egen tro och tolkning i frågan och vi kan väl bara avra ense om att vara oense i saken.Må Allah vägleda oss alla <3

Mrs.Coskun

#8 - Anonym

Jag ska vara ärligt jag lyssnar på musik ibland, fast jag vet att det är haram och jag har läst många hadither som bevisar det. Må Allah vägleda oss alla. Roligt att du skriver i inlägget att detta ämne ofta provocerar haha så blir det diskussioner här bland kommentarerna direkt.

#9 - Anonym

Kan inte du göra ett inlägg med nasheed för både vuxna och barn? Vill verkligen sluta lyssna på "vanlig" musik och byta ut de mot nasheeds. Finns säkert hur många bra som helst, men jag känner bara till några få. Tack på förhand ❤️

Svar: Absolut in shaa Allah
Mrs.Coskun

#10 - Anonym

Ida men all respek till dig kära syster men kan du referera dina påstående till ulema? Eller till någon tefsir av Koranen som är gjord av ulema som stryker det du säger? Referenser som inte är baserade på någon random människas tolkning? Utan riktiga och erkända tolkningar av Koranen? Och även om du förkastar det lärda säger om musik, förkastar du då det profeten, må frid vara över honom, sa? Autentiska haditer? Jag tror att du vet att Allah har gjort det obligatoriskt för oss att följa det profeten, frid över honom, sa.

Respekterade syster du borde frukta Allah i det du säger utan kunskap. Jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp av min kommentar för jag har inte dåliga intentioner. Jag vill dig väl och hoppas innerligt att du läser på lite mer på detta ämne innan du uttalar dig.

#11 - Anonym

Jag håller helt och hållet med Ida!

Lyssna på professorerna Caner Taslaman, Emre Dorman och/eller Sinan Canan - ni som kan turkiska.

Endast enbart är Allahs ord - Kur'anen viktig!

Svar: Surat An-Nisaa vers 59:
Troende, lyd Allah och lyd sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts, och om ni råkar i tvist om något, överlåta då avgörandet åt Allah och sändebudet om ni tror på Allah och den yttersta dagen. Detta är bäst och gynnar en riktig och lycklig utgång.

Surat An-Nisaa vers 65:
Nej, vid din herre.
De är inte sanna troende förrän de sätter dig (Muhammed) som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.

Surat An-Nisaa vers 79-81:

Vers 79:
Det goda som du får del av är från Allah, och det onda som drabbar dig kommer av dig själv. Och vi har sänt dig (Muhammed) som budbärare till människorna om detta behövs inget annat vittne än Allah.
Vers 80:
Den som lyder sändebudet lyder Allah, och den som vänder honom ryggen bör veta att du inte är sänd att vaka över dem.
Vers 81:
De säger att de lyder dig, men när de lämnar dig överlägger några av dem i nattens mörker om helt andra ting än det som du anbefaller, men Allah skriver ned vad de överlägger om under natten. Håll dig därför på avstånd från dem och sätt din lit till Allah. Utöver Allah behöver du ingen beskyddare.

Surat An-Noor vers 63:
 Besvara inte sändebudets kallelse när han kallar på er på samma sätt som ni besvarar kallelser som ni riktar till varandra.
Allah vet vilka de bland er är som vill smyga sig bort under betäckning av andra. De som vill sätta sig emot hans befallningar bör ta sig i akt, de skall få utstå hårda prövningar i denna värld och ett plågsamt straff väntar dem i nästa liv.
Mrs.Coskun

#12 - Warda

Håller med dig i allt i din kommentar Ida. Följer Gud genom att följa det som bara står i Koranen. Följer inte heller någon inriktning i islam utan Koranen räcker gott och väl. Står allt man behöver inklusive hur man ber, wudu och allt.

Svar: Var i Koranen står de hur man ber? Hur man utför ruku3 och vad man säger i sujud och tashahud?
Mrs.Coskun

#13 - Izzie

SubhanAllah vilka ursäkter vissa kommer med för att rättfärdiga sina åsikter. Vi kommer aldrig kunna ha en fullständig Islam utan koran OCH sunnah. Finns absolut ingenting som heter endast koran eller endast sunna... Dessa två måste kombineras för en fullständig Islam!

#14 - Warda


Läs detta http://www.quran-islam.org/articles/a_dozen_reasons_(P1153).html

Här om bönen:

http://www.quran-islam.org/main_topics/islam/pillars/al-salat_(P1192).html


Svar: Surat An-Nisaa vers 59:
Troende, lyd Allah och lyd sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts, och om ni råkar i tvist om något, överlåta då avgörandet åt Allah och sändebudet om ni tror på Allah och den yttersta dagen. Detta är bäst och gynnar en riktig och lycklig utgång.

Surat An-Nisaa vers 65:
Nej, vid din herre.
De är inte sanna troende förrän de sätter dig (Muhammed) som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.

Surat An-Nisaa vers 79-81:

Vers 79:
Det goda som du får del av är från Allah, och det onda som drabbar dig kommer av dig själv. Och vi har sänt dig (Muhammed) som budbärare till människorna om detta behövs inget annat vittne än Allah.
Vers 80:
Den som lyder sändebudet lyder Allah, och den som vänder honom ryggen bör veta att du inte är sänd att vaka över dem.
Vers 81:
De säger att de lyder dig, men när de lämnar dig överlägger några av dem i nattens mörker om helt andra ting än det som du anbefaller, men Allah skriver ned vad de överlägger om under natten. Håll dig därför på avstånd från dem och sätt din lit till Allah. Utöver Allah behöver du ingen beskyddare.

Surat An-Noor vers 63:
 Besvara inte sändebudets kallelse när han kallar på er på samma sätt som ni besvarar kallelser som ni riktar till varandra.
Allah vet vilka de bland er är som vill smyga sig bort under betäckning av andra. De som vill sätta sig emot hans befallningar bör ta sig i akt, de skall få utstå hårda prövningar i denna värld och ett plågsamt straff väntar dem i nästa liv.
Mrs.Coskun

#15 - Amanda

SubhanAllah senaste tiden har jag stött på så många "Quranister". Väldigt bra svar med ayat från dig mrs coskun allahumma barik! Må Allah vägleda oss alla <3

#16 - Anonym

Warda så du påstår att vi ska bara böja ryggen och göra sujud och sen är bönen klar, det är vad som står i länken. förklara snälla hur du får kunskapen om vad du ska säga under bönen och första tekbir och att man ska säga allahu akbar inan ruku och sjud och vad man säger när man är på ruku och sjud och tashahud, att ge salam till höger och vänster och hela den biten finns det också i koranen eller ber du en påhittad bön? dessa beskrivs i hadither.

profeten saws har sagt i flera hadither "Be så som ni har sett mig be" och om man ska komma och säga nej vi ber enligt koranens beskrivning så kommer allah aldrig att acceptera denna bön för just profetens sunnah går hand i hand med koranen, dom kompletterar varandra. som RGC länkade så finns det över 100 verser i koranen där allah säger " och lyd allah och hans sändebud" med detta menar allah profetens sunnah, att utesluta detta är kufr.

och om du ska påstå att koranen enbart är bevarad pga versen där allah säger " vi har sänt ner denna skrift och vi kommer bevara den" och sunnahn är inte bevarad så kan jag säga dig att det är samma sahaba som bevarade och samlade och förde vidare koranen till alla andra, som bevarade hadither och profetens saws sunnah, så automatisk om haditherna är påhitt så audhubillah är koranen också påhitt för att det är samma människor som samlade haditherna som samlade koranen.

Jag säger inte att ALLA hadither är sanna och man ska följa alla, självklart så finns det falska och påhittade hadither på samma sätt som det finns folk som hittar på egna verser och lägger till och tar bort i koranen och tolkar på egna sätt som tex Rashid Khalifa, det är därför vi har dom lärda som ärver religionen, kundkapen med dess bevis från koran och sunnah och det finns hadith vetenskap där stora lärda studerat just ämnet hadith och sammanställt autentiska hadither i sina böcker så som Al-Bukhari och Shahih Muslim osv osv.

det finns en hadith där profeten saws säger: jag lämnar kvar 2 saker till er, om ni håller fast vid dessa kommer ni aldrig att gå vilse, och dessa är koranen och min sunnah.

Hoppas att du förstår vikten av detta och hur allvarligt det är att utesluta profetens saws sunnah.


#17 - Warda

Till anonym, jag följer inte hadith utan bara Koranen. Är ingen "quranist" då jag inte vill dela in mig i en inriktinng. Hadither kom upp flera hundra år efter profetens död och profeten använde sig själv utav bara Koranen. detta är ett otroligt känsligt sa,t provocerat ämne så du kan kolla in länkarna till mitt svar till rgc samt ifall du har instagram:

The_true_islam_ (Finns en väldigt bra post led ' why does Allah say obey the messenger).

Basically Sunni muslimer tror att Gud menar Koranen och hadith medans de som bara följer Koranen tror att Gud menar obey the messenger aka Koranen. Men jag refererar till ovanstående instagram samt några till då du kommer få svar på alla dina frågor då dem förklarar betydligt mer utförligare än mig.

@thereisnogodbutgod
@quranicislam
@femmeblank

One sunnah: Allahs
One hadith: the Quran

✌🏽

#18 - Anonym

Till warda

Nedan kommer bevis som bevisar klart och tydligt att det är obligatorisk att följa Allah (سبحانه و تعالى) och Muhammad, Allahs
sändebud ﷺ:

Allah (سبحانه و تعالى) säger i koranen:
Säg [Muhammad]: ”Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [Surah ‘Ali ´Imran 3:31]

I andra verser av många om lydande till Allah (سبحانه و تعالى) och Hans sändebud ﷺ.

Troende! Lyd Gud och Hans Sändebud och vänd er inte bort när ni hör [honom tala],[Surah Al-‘Anfal 8:20]

Säg: ”Lyd Gud och Sändebudet.” Men om de vänder ryggen till [skall de veta att] Gud inte är vän till dem som förnekar sanningen. [Surah ‘Ali ´Imran 3:32]

”Troende! Lyd Gud och Hans Sändebud … ” [Koranen 8:20]

”Säg: ”Lyd Gud och lyd [Hans] Sändebud!”… ” [koranen 24:54]
 
”Och lyd Gud och Sändebudet – kanske erfar ni [Hans] barmhärtighet.” [koranen 3:132]

Om ni lyder honom är ni på rätt väg … ”[koranen 24:54]

”Den som lyder Sändebudet lyder Gud; … ” [koranen 4:80]

Tag alltså emot vad [Hans] Sändebud ger er [av detta] och avstå [villigt] från det som han nekar er; … ” [Koranen 59:7]

 De som lyder Gud och Sändebudet skall få en plats vid sidan av dem som Gud välsignar med Sina gåvor [koranen 4:69]

”Om Vi sänder ett sändebud är det för att han med Guds hjälp skall göra sig åtlydd. ” [Koranen 4:64]

“Besvara inte sändebudets kallelse på samma sätt som ni besvarar kallelser som ni riktat till varandra. Allah vet vilka de bland er är som vill smyga sig bort under täckning av andra. De som vill sätta sig emot hans befallningar bör ta sig i akt; de skall få utstå (hårda) prövningar i denna värld och ett (plågsamt) straff väntar dem i nästa liv”. [al-Noor 24:63]

Att lyda profeten Muhammad  ﷺ är din väg mot paradiset, Och för oss bör han vara den mest älskade personen på denna jord. Vi bör inte bara bevisa det via tal men uppriktigt via handlingar.

som jag sa innan så finns över 100 verser där Allah påbjuder oss att följa Allah och hans sändebud,  och Allah gör det väldigt tydligt att man MÅSTE följa hans sändebud, islam är inte komplett utan profeten saws.

Att du sen sk påstå att hadither är fel för att dom "kom till" flera hundra år efter profeten saws död visar bara hur okunnig du är inom ämnet, hadither skrevs ner precis på samma sätt som koranen skrevs ner, när sahaba hörde profeten saws säga saker så va dom otroligt snabba på att skriva ner och dokumentera det, man kan dra samma argument om koranen om man ska ta ditt svar på allvar, det va uthman ra som samlade koranen och gjorde den till bokformatet den är idag och detta var också efter profetens saws död så dina argument håller inte.

Sen vidare så påstår du att när Allah säger "och lyd Allah och hans sändebud" så menar du att Allah menar "lyd Allah och hans bok", jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, Allah är den allsmäktige, han har inte gjort koranen till en gåta eller gjort den svår att förstå, tvärtom han har gjort den väldigt klar och tydlig, om Allah säger "lyd Allah och hans sändebud" så menar Allah " lyd Allah och hans sändebud" vi ska inte lura oss själva o ändra o "tro" att han menar så utan vi ser och vet klart och tydligt att ha menar hans sändebud vilket är profeten Muhammed saws.

Allah (سبحانه و تعالى) säger i koranen:
Säg [Muhammad]: ”Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [Surah ‘Ali ´Imran 3:31]

Alltså det är glas klart att Allah menar profeten Muhammed,

Kolla här, Allah gör det väldigt tydligt vad han tycker om dom som vänder ryggen till profeten:

Säg: ”Lyd Gud och Sändebudet.” Men om de vänder ryggen till [skall de veta att] Gud inte är vän till dem som förnekar sanningen. [Surah ‘Ali ´Imran 3:32]

Här bevisar Allah att den som vänder ryggen till profeten saws har förnekat sanningen.

Att ändra Allahs ord och tolka den själv är otroligt farligt att sedan ändra ordet massenger till koranen skapar kaos och korr

#19 - Anonym

Till warda fortsättning

Att ändra Allahs ord och tolka den själv är otroligt farligt att sedan ändra ordet massenger till koranen skapar kaos och korruption i koranen och hela islam som religion.

Det stämmer att profeten saws använde sig av koranen, det är han som lärde alla sahaba att praktisera islam, när Allah uppenbarade verser för profeten så upprepade han dessa verser till sahaba och dom skrev ned dess verser, för profeten saws kunde inte läsa och skriva, och profeten saws lärde sahaba praktisera dessa verser och det är där haditherna kommer in i bilden koranen är teorin av islam och haditherna är praktiken av islam.

De frågade profetens fru Aisha ra om hur profeten saws var och hon svarade: han är som en levande koran.

Jag råder dig att lämna denna förvrängda ideologi som lurar och vilseleder muslimer från den raka vägen som islam i helhet predikar, denna ideologi är emot självaste koranen. Vist va kritisk mot hadither försök följa dom som vår tids största lärda har klassat som autentiska men att utesluta hadither kommer leda till en förstörd och korrupt islam som enbart leder till elden, må Allah skydda oss

#20 - elisabeth

Håller med Anonym ovan,väldigt välskrivet. Jag vill tillägga en tanke till dem som "bara följer koranen". Varför skulle alla hadither vara falska, påhittade och dåliga? Varför skulle muslimerna före oss varit så knäppa att de memorerade och skrev ner tusentals hadither exakt med narration chains, men att ingen funderade på riktigheten? I alla tider har de lärda kommit till slutsatsen att de bekräftade haditherna är riktiga, varför skulle det dröja till nu att "se sanningen"? Låter ju helt osannolikt.

#21 - Isabell

Vad intressant hur olika man kan se på saker även fast alla är troende inom samma religion. Lite skrämmande men ändå väldigt bra. Man kanske bara kan acceptera att vi ser och tolka saker olika

#22 - Niqabisten

Spelar ingen roll hur många bevis man lägger upp för de som allah gjort deras hjärta blinda. De kommer inte se det. Allah väglede den han vill.

#23 - Warda

Undrar vrf min kommentar ej syns...

Svar: Den finns ju där och några har svarat på dig till och med
Mrs.Coskun

#24 - Warda

Har skrivit ett par svar som ej kommer upp.

Svar: Har godkänt alla jag sett ..
Mrs.Coskun