Islam, iman & bebis


Tidigare fick jag frågan om hur man håller sin iman uppe när man är så upptagen med bebis. Jag kan ärligt säga att detta är något jag tänker på och kämpar med varje dag och det är inte alltid lätt. Alla barn är olika, vissa spädbarn sover bokstavligt talat den största delen av deras nya liv medan andra totalvägrar och jag har ju de sistnämnda som ni vet. Första tiden vet ju alla att som förlösande kvinna ber man inte i upp till 40 dagar (men olika för alla ) detta kallas nifas tiden. Det är en sådan rahma från Allah att man inte är bunden till bönen då faktiskt , eftersom det nya livet är en sån omställning och jag minns att från bokstavligt talat början av dagen till slutet handlade de bara om att amma och byta blöjor. Allah vet vad som
Är bäst för oss och vet precis vad vi är kapabla till som kvinnor - allhamdulillah. 
 
Sen då? Det var tufft att komma igång med bönen med en bebis, men samhidigg behövdes mina böner för att orka med prövningarna och tacka Allah för välsignelsen. Jag försökte ha koran rutiner där jag och selin lyssnade på samma sura varje natt och varje morgon. Försökte göra Mkt åkallan och istigfar tex medan jag ammade, mycket dua hela tiden eftersom jag inte hann be sunnah böner. 
 
Sen kom ramdan , och jag hade så många mål, uppfyllde knappt hälften av dem men vi alla vet att ALLT vi gör för Allahs skull får vi belöning för så de jag gjorde var att varje morgon när jag vaknar förnyade jag min niya ang dagens sysslor och tänkte - idag ska jag diska, laga mat. Ta hand om min dotter och städa för Allahs skull. Försökte lyssna på minst en föreläsning om dagen, försökte be några extra böner vatje natt Åtminstonde och lyssna på koran innan läggdags och det hjälpte så Mkt mashaa Allah. Detta var också rimliga mål att ta med efter ramdan också.
 
Eftersom livet numera handlar om att ta hand om min dotter känner jag att jag faktiskt aldrig vart såhär nära Gud subhbnallah, Allah gav mig det viktigaste i mitt liv, hur ska jag inte kunna vara nära han och visa min tacksamhet varje dag? Utan han hade aldrig mitt liv sätt ut som de gör idah och det påminner jag mig själv om varje dag. 
 
Mycket i livet handlar om inställning och detsamma gäller faktiskt religionen. Många bäckar små tänker jag, minsta grej har mångfaldiga belöningar, man behöver inte läsa hela Koranen på en natt för att vara en bra muslim eller vara nära Gud utan små små handlingar (utöver det obligatoriska) gör så mkt för ens iman. 
 
Eller vad säger ni andra mamas ?
11
Anonym

Jag trodde att du hade glömt frågan. Men barakAllah feeki att du tog din tid att svara i ett inlägg. Själv är jag inte mamma men kämpar med min iman. Och då kom jag tänka på alla mammor som alltid har händerna fulla. Må Allah belöna alla mamas och underlätta för dem verkligen. Det kan inte vara lätt <3

Anonym

de bästa handlingarna är de kontinuerliga även om de så är små :)

Anonym

Är själv ingen mamma, men det är väldigt kul och intressant att se att du tar upp ämnet. Många av systrarna som inte har barn/håller på att försöka skaffa förstår nog inte, hur en så stor välsignelse, kan vara en så stor prövning. Att ta hand om den amanah, som Allah gett dig är bland de finaste, och att fostra denne till att lära känna Allah!

Tack för inlägget, väldigt inspirerande, fler sådana tack!

Kan du skriva ett inlägg om vad du tycker ogifta systrar ska fokusera på nu när de har tid, och endast ansvarar för sig själva? Många drömmer sig bort, men inser inte att det är kunde har tid att förändra sig själva.

Fatima

Egentligen är ju det så att vi ber och läser koranen och andra saker för oss själva för gud behöver inte våra bön det vi som behöver de på domedagen må allah välsigna oss alla muslimer, men tacka gud måste vi göra varje dag och mycket annat.

emelie mrs_maea

såååååå BRA inlägg RGC. BarakAlho feeki! Jag tänkte precis som dig med den här nifas tiden. Jag hade aldrig hunnit be och koncentrera mig på min bön under den tiden och när nifas tiden var slut var det lite svårt för mig att komma igång med bönen igen men så skönt samtidigt. bara lite jobbigt att i början. men alhamdulillah är så tacksam för allt i livet. snälla gör dua för mig att jag blir en bättre muslim! (vill göra hjärtan här haha men tangentbordet vill inte funka helt nu :( )

Svar: Må Allah ge dig ALLT ditt hjärta önskar ya habiba! Och må Allah göra oss alla till de bästa muslimerna vi kan vara , allahumma ameen! <33333333
Mrs.Coskun

emelie mrs_maea

Och är sååååå ofantligt tacksam över att ha fått en hel och frisk flicka ett litet underbart liv som jag inte kan förstå att Allah har valt och lägga under mitt ansvar. SubhanAllah verkligen en gåva som är värd mer än alla andra gåvor. SubhanAllah mycket känslor nu på en gång nu hehe.

Svar: Hehe Wallah dem här små liven , vad gjorde man innan dem ?? Bara trams tror jag hehe! Må Allah bevara din prinsessa och våra ameen och ge alla människor som önskar detta möjligheten att få uppleva det! <3
Mrs.Coskun

unm mohamed

Saalam aleykoum! Fick mitt 3 barn för två månader sedan och det är så svårt och hinna med allting! Jag vill ju jätte gärna be fajr i tid! Så när jag vaknar om nätterna för att Amma mitt barn så tänker, jag vaknar mitt i natten flera gånger för att byta blöja och amma men jag vaknar inte för Guds skull för att be??? Det var en rejäl tankeställare vem gav mig mitt barn? Allah så Allah måste komma före allt annat! Sen dess ber jag fajr hadar varje dag men varje morgon är en kamp! Men man ska vara tacksam för allt alhamdulilah! Ber du Fajr i tid. Syster?

Svar: Ja allhamduliah exakt så ska man tänka. Jag ber fajir i tid (oftast) ALLAHMDULILLAH eftersom min lilla tös sedan hon var i magen vaknar alltid runt fajir tiden subhnallah. Men Wallahi ska inte ljuga den dagen hon sover igenom natten då missar jag fajir subhnallah så allahmdulilah för allt.
Mrs.Coskun

fardus

Jag ber Allah, den Högste att sänka dig mer väledning så att du kommer närmare Honom som en tjänare. jag ber Allah att ge dig och din familj lycka, välmående och göra det rätta enkelt för er. Må Allah beara dig!

emelie mrs_maea

Ameeeeen ya Rab! <333333333

Anonym

Subhanallah så himla rätt du har angående det där med Allahs barmhärtighet. Jag har tyvärr hamnat i en "mörk" period och mår så himla dåligt just nu och har självmordstankar astaqfurallah. Vet någon hur man förtränger dessa tankar? Må Allah vägleda mig och alla andra människor som går igenom svåra prövningar!

Svar: Det är så vanligt att hamna i dåliga perioder och alla går vi igenom dem i olika grader. Ibland får man också självdestruktiva tankar men det man ska komma ihåg då är att man aldrig ska agera utefter dem känslorna eller tankarna och komma ihåg att gud ALDRIG lägger en börda på oss utan att vi KAN ta oss igenom det, hur lång tid det än tar och hur svårt det än må vara så blir det bättre SEN. Man får komma ihåg detta och vem vet bättre än Allah den alsmäktige , vem känner oss bättre än han? Det hjälper att göra mycket dua, söka sig närmare allah och prata ut om sina problem ,om inte för en närstående så kanske man kan söka sig till någon kurator i skolan eller på ungdomsmottagning ? Inget fel på det, jag gick hos psykolog under hela min graviditet för min ångest och mina fobier och det var DET BÄSTA jag gjort . Maila mig syster om du vill prata med någon utomstående, jag finns här : r-g01@hotmail.com <3Må allah underlätta för dig, du finns i min duaa!
Mrs.Coskun

syster h

Känner igen mig mycket i detta inlägg och du har så rätt i att allt handlar om att ha en bra inställning!